Vijf tips om met rouw en verlies om te gaan

Vandaag is het 4 jaar geleden dat de dochter van mijn lieve vriendin is overleden. Bij het schrijven van deze eerste zin besef ik mij ineens dat ze er al langer ‘niet meer is’ dan dat ze bij ons was. Op enkele maanden na was zij 4 jaar jong. Iemand verliezen is eigenlijk altijd verdrietig. Je eigen kind verliezen, daar kan ik niet eens over nadenken. Van dichtbij maken we het verdriet en de pijn mee van onze vrienden en de andere kinderen uit het gezin.

Ik heb zoveel liefde en respect voor de manier hoe zij hun dochter ‘levend’ houden. Over haar blijven praten, haar bij het gezin, de familie en ook de vrienden betrekken. Zo kregen we gister weer een kaartje met een foto van ruim vier jaar geleden en de vraag om vandaag aan haar te denken of een kaarsje te ontsteken. We hebben vandaag veel aan haar gedacht en het kaarsje brandt naast de foto van de lieve kleine meid. En met onze eigen kinderen zingen we nogmaals het lievelings slaapliedje van deze veel te vroeg overleden vlinder.

Stilstaan bij verlies doet me ook weer extra beseffen dat we allen vroeg of laat met verdriet, rouw en verlies in aanraking komen. Hoe ga je daar nu mee om? Ik heb hieronder 5 tips omschreven die mij, bij welke vorm van rouw dan ook steunend zijn. Wellicht dat ze voor jou ook iets kunnen betekenen.

Vijf tips om met rouw en verlies om te gaan

  1. Voel het verlies. Laat het verlies, het verdriet, de boosheid, de angst er zijn. Omarm het en voel al deze verschillende emoties die bij verlies en rouw komen kijken. Voel je zo ongelooflijk rot en huil als je voelt dat je wilt huilen. Schreeuw als je boos bent en voel de angst als je bang bent. Als je deze gevoelens weg stopt en je ‘groot’ probeert te houden dan komen ze vroeg of laat dubbel zo hard bij je terug.
  2. Zoek steun bij anderen. Samen met anderen kan je zoveel meer aan dan alleen. Praat over de persoon of over dat wat je verloren hebt, de goede momenten, de verdrietige. Vertel de ander wat je zo zal missen en steun elkaar. Laat je gevoelens zien en laat het er zijn.
  3. Afleiding. Als de eerste periode voorbij is zoek dan afleiding. Ga naar buiten, lees een boek, geniet van de zon. Natuurlijk mogen alle gedachten, gevoelens en emoties er zijn. EN, het is fijn om af en toe een adempauze te hebben. Andere dingen te doen. Sporten, uitgaan, werken. Weer te lachen met anderen.
  4. Blijf doorleven. Hoe verdrietig het verlies ook is, het leven gaat door voor jou. De ander mag het helaas niet meer meemaken maar jij wel. Het verdriet mag een plaats houden in je leven EN je moet door. Voor jezelf, voor de mensen om je heen.
  5. Zoek hulp. Wellicht een open deur maar blijf niet alleen zitten met al je gedachten, emoties en gevoelens. Wellicht is het voor jou voldoende om het met de mensen te delen die naast je staan en die je vertrouwd. Als dit niet zo is schroom dan niet om professionele ondersteuning te zoeken. Na enkele gesprekken voel je je wellicht weer voldoende toegerust om de draad weer op te pakken. Je hoeft niet alles alleen te doen.

Ik ben mij bewust dat deze lijst vele malen langer kan zijn en voor iedereen anders is. Voel je vrij hieronder te delen wat voor jou steunend is.

Verlies en rouw zijn zulke existentiële onderwerpen die in mijn ogen zeer moeilijk, of wellicht wel niet, te vatten zijn. Mijn ervaring is dat het laten zijn, doorvoelen en besef de meest moeilijke en ook de meest helende ervaringen zijn. Weet ook dat er geen ‘termijn’ is voor wanneer het verdriet, de boosheid of angst voorbij zou moeten zijn. Neem de tijd. Geef jezelf de tijd. Niemand bepaalt voor jou wanneer het klaar moet zijn. Door de jaren zal je emotie wellicht wat ‘slijten’, daarnaast kan het je na bijvoorbeeld 10 jaar ook nog overvallen. Dat mag. Het mag er zijn, jij mag er zijn.

Mocht je hier over willen praten,  meer willen weten of hulp willen. Voel je welkom contact met me op te nemen.

Facebooktwitterlinkedin

Over Petra

Ondernemer | Fietsreiziger | Agogisch werker | Gestalttherapeut | Moeder | Partner | Dochter | Zus | Vrouw | Kind | Bewust | Nieuwsgierig | Eigenwijze | Mens

Reageren is niet mogelijk